Opgeruimde financiële administratie? Maak gebruik van een boekhoudprogramma

Opgeruimde financiële administratie? Maak gebruik van een boekhoudprogramma

De tijd voor het doen van de aangiften is voor veel ondernemers het moment om in de financiële administratie te duiken. Na een bericht van je accountant of de Belastingdienst ga je actief aan de slag met het doorzoeken van al jouw papieren die je een jaar lang hebt verzameld. Maar waarom moeilijk doen als dit ook makkelijk(er) kan? Met het gebruik van een slim boekhoudprogramma heb jij nooit meer last van de aangifte-piek en altijd een opgeruimde financiële administratie.

Smeer je werkzaamheden uit

Het bijhouden van de financiële administratie is niemands favoriete bezigheid en wordt dan ook vaak vooruitgeschoven. Het gevaar: op het moment dat het echt moet, kost het veel tijd. Zonde want dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Je kunt jezelf een hoop tijd en stress besparen in februari en maart door iedere week een half uurtje te reserveren voor het bijwerken van je financiële administratie. Probeer dit aan het begin van de dag te doen zodat je daarna weer tijd hebt voor ‘het echte werk’.

De voordelen van een boekhoudprogramma

Naast het structureel bijwerken van je financiële administratie, zorgt ook het digitaliseren hiervan voor veel tijdsbesparing. Met behulp van een slim boekhoudprogramma kun jij jouw zaken digitaal aanleveren bij je accountant, wat het proces 10 keer zo snel maakt. Zo scan je gemakkelijk jouw bonnetjes en ander papierwerk met je smartphone of tablet. Je documenten worden eenvoudig geüpload waardoor je direct een dossier opbouwt. Op deze manier ben je nooit meer iets kwijt. Win-win voor zowel jou als je accountant.

Vaak heeft een boekhoudprogramma ook een bankkoppeling. Geldt dit ook voor jouw bank? Maak hier dan optimaal gebruik van. Op deze manier hebben jij en je accountant altijd realtime inzicht in de administratie en mis je nooit meer een afschrift.

Werk nog efficiënter samen met je accountant

Iedereen gaat voor een efficiënte samenwerking tussen ondernemer en accountant. Door gebruik te maken van slimme software maak jij het mogelijk om jouw financiële administratie online bij te houden en te delen met je accountant. Op deze manier heeft je accountant altijd inzicht in jouw cijfers wat bijdraagt aan het geven van proactief advies over de kansen van morgen. Denk bijvoorbeeld aan jouw bedrijfsstructuur of investeringen, maar ook over de zakelijke risico’s en jouw personeel.

Naast het bespreken van de zakelijke onderwerpen met je accountant, is het ook handig samen jouw privéadministratie door te spreken. Zaken als plannen voor het kopen van een nieuwe auto, je arbeidsgeschiktheidsverzekering en ziektekosten kunnen namelijk gevolgen hebben voor je onderneming en dus je zakelijke administratie.

Ga ook voor een opgeruimde financiële administratie

Het bijhouden van jouw financiële administratie in Excel kan dus makkelijker. Maak het jezelf niet moeilijk en kies vandaag nog voor een online boekhoudprogramma. Exact Online biedt jou alle tools die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jij tijd over houdt voor wat er echt toe doet: ondernemen.

Gerelateerde Posts

Drie dingen die je wilt weten voordat je een zakelijke lening afsluit

Drie dingen die je wilt weten voordat je een zakelijke lening afsluit

Formulieren digitaliseren? No-code is de oplossing

Formulieren digitaliseren? No-code is de oplossing

Hoe vraag je een zakelijke hypotheek aan?

Hoe vraag je een zakelijke hypotheek aan?

Eigen risico autoverzekering

Eigen risico autoverzekering